Ruszają międzynarodowe Biznesowe Targi Wnętrz - Warsaw Home
W czwartek 3 października rozpocznie się 4. edycja targów wyposażenia wnętrz Warsaw Home. Impreza potrwa cztery dni i zakończy się 6 października.
Paryskie Musée d’Orsay przygotowało prawdziwą gratkę dla miłośników architektury. W kilku salach placówki od przyszłego tygodnia prezentowany będzie zbiór unikatowych rysunków architektonicznych, fotografii, grafik i książek.
Wystawa „Architektura w dobie możliwości jej reprodukcji technicznej” została zainspirowana słynnym esejem niemieckiego filozofa Waltera Benjamina „Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej” z 1935 roku. Podniesiony przez Benjamina problem obecności reprodukcji i kopii pokazał wyraźnie jak rozwój praktyk reprodukcyjnych zrewolucjonizował historię sztuki i architektury. Istotnie, nie sposób nie myśleć dziś o wytworach kultury wizualnej bez idei katalogu, albumu, czy zbioru pocztówek.
Odniesienie rewolucji fotograficznej do sfery architektury posłużyło kuratorom Musée d’Orsay do podkreślenia jak media wpłynęły na industrializację technik budowlanych. W salach muzeum będzie można prześledzić jak fotograficzny słownik motywów architektonicznych zaczynał niezależnie kształtować budownictwo z przełomu XIX i XX wieku. Standaryzacja, czy jak powiedzielibyśmy dzisiaj: globalizacja architektury, daje się bowiem prześledzić jako zjawisko historyczne.
W XIX wieku powtarzalność motywów wydawała się przeżerać architekturę od środka. Style historyzujące i eklektyzm wydają się mieć swoje źródło w łatwej dostępności do bazy motywów. I chociaż łatwo byłoby odpowiedzialność za zachowawcze oblicze sztuki XIX wieku zrzucić na dostępność fotograficznych inspiracji, kuratorzy Musée d’Orsay nie dadzą nam zapomnieć o drugiej stronie medalu.
Nowe technologie reprodukcyjne zmieniły bowiem warunki projektowania architektonicznego podwójnie. Rozprzestrzenienie publikacji i podręczników architektonicznych przyspieszyło i ułatwiło rozpowszechnianie nowych projektów i osiągnięć inżynieryjnych. Korzystanie z fotografii przysłużyło się analizie przestrzenności form, a nie tylko linearyzmu fasad. W czasie szybkiego obrotu reprodukcji architekci znacznie poszerzyli swoją kulturę. Zbierając dokumentację, konstruując prywatne archiwa grafiki i fotografii zaczynali ustanawiać na nowo kanon i znajdywać nowe źródła inspiracji.
Twórcy projektu zauważają wreszcie, że to właśnie w fotograficznej rewolucji tkwić może jedno ze źródeł wkroczenia stali do języka architektury. Fotografie konstrukcji metalowych, które można będzie zobaczyć w Musée d’Orsay, przyczyniły się zasadniczo do przewartościowania estetycznego potencjału stali. Była ona już nie tylko rozwiązaniem inżynierskim, ale potencjałem wyrazu artystycznego.
W fotograficznych wizerunkach budynków z końca XIX wieku mogłoby więc leżeć jedno ze źródeł XX-sto wiecznej awangardy…
Fotografie © Musée d’Orsay
W czwartek 3 października rozpocznie się 4. edycja targów wyposażenia wnętrz Warsaw Home. Impreza potrwa cztery dni i zakończy się 6 października.
World Architecture Festival to jedno z najbardziej spektakularnych wydarzeń w świecie architektury. W tym roku odbędzie się w dniach 4 - 6 grudnia w Amsterdamie.
Wydaje się, że bieżący tydzień ma sporą szansę, aby zostać zdominowany przez powracającą dyskusję o zagospodarowaniu Centrum Warszawy. Impuls: przedwczorajsza publikacja stołecznego wydania Gazety Wyborczej. Zapowiedziano w niej kolejny remont wnętrz dworca. Biuro SUD Architects Polska przygotowało nawet wstępny projekt zakładający wprowadzenie na halę antresoli i zwiększenie ilości punktów handlowych. Projekt, nawiązujący raczej do wyglądu współczesnych centrów handlowych, niż eleganckiego stylu twórcy dworca, Aresniusza Romanowicza, wywołał w sieci burzę komentarzy. Wydawało by się, że po gromach rzucanych przez internetowych trollów przejdzie do wyważonej rozmowy o koncepcji przebudowy, wszystkich za i przeciw. Zanim obrońcy modernistycznej formy dworca zdążyli podnieść głos zareagował jednak Instytut Obywatelski.
Najwyższe odznaczenie Royal Institute of British Architects, Królewski Medal na rok 2014, otrzymał w ostatnim tygodniu lutego Joseph Rykwert. News, który obiega właśnie prasę nie powinien być jednak traktowany jako zaskoczenie. O tym, że urodzony w Warszawie Rykwert zostanie odznaczony wiadomo było od września 2013 roku, kiedy to RIBA ogłosiła werdykt i datę oficjalnej gali (dress code zaplanowano jako „smart and stylish”). Nazwisko nagrodzonego również nie wydaje się prowokować do podnoszenia brwi. Rykwert już od lat ’60 utrzymuje bowiem pozycję jednego z najważniejszych krytyków i historyków architektury.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.