Ten jeden z największych meczetów świata, położony w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich – Abu Zabi olśniewa przepychem formy oraz bogactwem detali.
Obiekt powstał w latach 1996 – 2007 z inicjatywy pierwszego prezydenta ZEA, szejka Zajida ibn Sultana Al Nahajjana. Zajmuje powierzchnię 22 412 m², a jego dziedziniec posiada 1048 kolumn oraz 82 kopuły. Kopuła główna jest największą kopułą na świecie – ma 85 m wysokości i średnicę 32,8 m. W meczecie może przebywać 42 tys. wyznawców, a główna sala modlitewna może pomieścić 7126 osób. Konstrukcja oraz betonowe fundamenty zostały wykończone greckim oraz włoskim białym marmurem.
Szejk Zajid ibn Sultan Al Nahajjan marzył o zbudowaniu obiektu, w którym kumulowałaby się kulturowa różnorodność islamskiego świata, jego kultura, tradycja oraz obyczaje, a także architektoniczna nowoczesność. Dlatego misję wykonania projektu budynku powierzył doświadczonemu architektowi syryjskiemu Yousefowi Abdelkyemu, który zainspirował się tradycyjnym budownictwem perskim oraz indyjsko-islamskim. Za idealny wzór posłużył mu zbudowany w XVII w., tzw. Meczet Cesarski, znajdujący się w we wschodnim Pakistanie, w stolicy prowincji Pendżab, Lahaur.
W budowie Wielkiego Meczetu wzięło udział ponad 3000 pracowników i 38 podwykonawców. Za względu na wysoką jakość oraz trwałość, do budowy obiektu wykorzystano głównie materiały szlachetne, takie jak: złoto, marmur, kryształy, kamienie półszlachetne oraz bogato zdobioną ceramikę. W prace konstrukcyjne zaangażowano rzemieślników m.in. z Indii, Włoch, Niemiec, Egiptu, Turcji, Maroka, Pakistanu, Malezji, Iranu, Chin, Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii, Republiki Macedonii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Na czterech rogach dziedzińca znajdują się cztery minarety, które wznoszą się na wysokość około 107 m. Dziedziniec o kwiecistym wzornictwie ma około 17 000 m2 i jest uważany za największy przykład marmurowej mozaiki na świecie.
Wewnątrz Wielkiego Meczetu, w głównej sali modlitewnej znajduje się imponujących rozmiarów (5 627 m2, 35 ton) wełniany dywan, uważany za największy na świecie, zaprojektowany przez irańskiego artystę Aliego Khaliqiego i wyprodukowany przez Iran's Carpet Company. Ogromne wrażenie robi także siedem ogromnych kryształowych żyrandoli wykonanych przez niemiecką firmę Faustig. Uwagę zwraca także unikalny system oświetleniowy, zaprojektowany przez specjalistów z firmy Speirs and Major Associates. Ma on odzwierciedlać poszczególne fazy księżyca.
Drapacz chmur położony w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zaprojektowany przez przedsiębiorstwo architektoniczne Skidmore, Owings and Merrill na zlecenie trzech gigantów: Samsung Constructions, BESIX i Arabtec. Konstrukcja budynku nawiązuje do wzornictwa charakterystycznego dla islamskich świątyń oraz tzw. kwiatu pustyni.
Fabryka obuwnicza Fagus, została zaprojektowana przez dwóch wybitnych niemieckich architektów, Waltera Gropiusa oraz Adolfa Meyera. Usytuowana jest w mieście Alfeld w Dolnej Saksonii.
Bydgoskie Muzeum Okręgowe imienia Leona Wyczółkowskiego mieści się na reprezentacyjnej ulicy Gdańskiej. Aktualny stan budynku spowodował, że od 2009 roku jest on zamknięty dla zwiedzających, jednak doskonała lokalizacja tej zabytkowej kamienicy zmusiła władze do udostępnienia jej mieszkańcom i turystom. Ogłoszony właśnie przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej daje nam nadzieję na kolejną perłę architektury w tym mieście.
Czy przestrzeń nowoczesnego miasta musi być zawieszona gdzieś pomiędzy nowoczesnymi gmachami a zaniedbanymi pamiątkami z poprzedniej epoki? Twórcy wrocławskiego projektu BAZARISTAN od prawie roku starają się wzniecić dyskusję dotyczącą przyszłości i stanu miejskich targowisk i wskazać nowe drogi rozwoju. Po zeszłorocznej wystawie w siedzibie wrocławskiego BWA Design przyszła kolej na konkretne propozycje kolektywu. W tym tygodniu BAZARISTAN opublikował pierwsze wizualizacje i plany remontu bazaru na Ptasiej we Wrocławiu. Projekty powstały po szeregu konsultacji z kupcami, spółką zarządzającą targowiskiem i Biurem Rozwoju Wrocławia.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.