Fundacja Tchobana choć jest nowym miejscem na mapie Berlina, zdążyła już wyrobić sobie markę wśród koneserów architektury. Przyciąga ich nie tylko elegancka, minimalistyczna bryła siedziby, ale również skarby, które prezentowane są w jej wnętrzu. Tym razem Tchoban Foundation zdobyła uwagę mediów dzięki wystawie 79 unikalnych rysunków architektonicznych ze swojej kolekcji: Architektur im Kulturkampf. Russische und sowjetische Architektur in Zeichnungen. 1900–1953 (Architektura w kulturowej walce. Architektura rosyjska i radziecka w rysunkach 1900-1953). Pokaz, który zakończy się w tym tygodniu objął prace powstałe od schyłku dynastii Romanowów aż do śmierci Stalina.
Kuratorzy zauważają we wstępie do katalogu wyraźną sprzeczność, która naznacza nowoczesną architekturę rosyjską już u samego początku XX wieku. Awangarda i konstruktywizm, radykalne nawet z dzisiejszej perspektywy, były zakorzenione przede wszystkim w Moskwie, podczas gdy zwolennicy neoklasycyzmu wiązali się głównie z Petersburgiem. W przededniu rewolucje oba style (czy raczej oba sposoby myślenia o artystycznym i społecznym wymiarze architektury) zaczęły walczyć o pozycję oficjalnego reprezentanta nowego porządku. Ostatecznie to klasycyzm (przepoczwarzający się w socrealizm) został wyniesiony na podium. Marginalizowana awangarda z czasem sprowadzona została do artdekowskiego banału.
Wystawa w Fundacji Tchobana prezentuje kolekcję rysunków architektonicznych, która określa ramy ideologicznego i artystycznego konfliktu między dwoma głównymi stylami architektonicznymi I połowy XX wieku. Na reprezentatywnych przykładach kuratorzy zarysowują panoramę spięć między rolą tradycji a ideą postępu. Ekspozycja nie jest więc tylko prostą narracją historyczną, ukazującą łatwą koncepcję ewolucji i zmian w architekturze, ale raczej próbą zarysowania jej kompleksowego obrazu uwzględniającego równoległość i ścieranie się nurtów.
Architektur im Kulturkampf gra wreszcie ze specyfiką rysunku architektonicznego rozumianego nie tylko jako projekt koncepcyjny, ale również jako niezależne dzieło sztuki. Większość awangardowych prac jakie zobaczymy w Berlinie można rozpatrywać jako obrazy, niezależnie od ich architektonicznego kontekstu. Szkice były nie tylko laboratorium tworzenia brył, ale również unikatami.
Drapacz chmur położony w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zaprojektowany przez przedsiębiorstwo architektoniczne Skidmore, Owings and Merrill na zlecenie trzech gigantów: Samsung Constructions, BESIX i Arabtec. Konstrukcja budynku nawiązuje do wzornictwa charakterystycznego dla islamskich świątyń oraz tzw. kwiatu pustyni.
Wystawa jest pierwszą prezentacją z serii Warszawa Nieoczywista. Cykl ten, poświęcony powojennej fotografii architektury, przybliży tematykę warszawską w dorobku trzech twórców, których archiwa opracowuje Fundacja Archeologia Fotografii: Tadeusza Sumińskiego, Marii Chrząszczowej i Wojciecha Zamecznika.
Już w przyszły wtorek będzie miało premierę polskie wydanie „Pełni Architektury” Waltera Gropiusa. Wszystko wskazuje na to, że książka, podobnie jak wydane kilka miesięcy temu przez Centrum Architektury eseje Adolfa Loosa i Le Corbusiera, skazana jest na rynkowy sukces. Grono miłośników architektury wyszło już dawno poza mury politechnik i uniwersytetów, a fundamentalne, wydawałoby się trącące myszką teksty, znajdują coraz szersze grono odbiorców.
Podalpejskie Saint Jean de Moirans cieszy się, jak wiele miejscowości w okolicach francuskiego Grenoble, nowoczesną architekturą idealnie skomponowaną z górskim pejzażem. Tak z narciarskich stoków, jak i z trasy szybkiego ruchu łączącej Grenoble z Lyonem zobaczyć można elegancko wygiętą skorupę gmachu Rossignol (fr. słowik). Za realizację odpowiedzialne jest lokalne studio Herault Arnod Architectes.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.