The Lovell House albo Lovell Health House to rezydencja zaprojektowana i zbudowana przez Richarda Neutrę w latach 1927-1929. Uważana jest za ikoniczny przykład stylu międzynarodowego, jednego z prądów architektury modernistycznej. Dom usytuowany jest przy 4616 Dundee Drive w Los Angeles w Kalifornii i powstał na zlecenie ekscentrycznego lekarza oraz naturopaty Philipa Lovella.
Leczenie architekturą
Jeszcze przed powstaniem Lovell Health House, Neutra na jakiś czas wprowadził się do Philipa Lovella, żeby lepiej poznać jego preferencje estetyczne, przyzwyczajenia oraz potrzeby egzystencjalne. Architekt austriackiego pochodzenia już wcześniej znany był z wyjątkowego stosunku do swoich klientów. Określał siebie jako terapeutę, którego budynki mają posiadać leczniczy wpływ na swoich nabywców i mieszkańców. Lovell House jest więc owocem kooperacji dwóch twórczych umysłów. Jego wnętrze odzwierciedla zamiłowanie Lovella do czystości oraz higieny (Health House) oraz fascynację kubizmem Neutry.
Dom idealnie wpisuje się w rezerwuar zasad reprezentatywnych dla stylu międzynarodowego. W 1932 r. został zaprezentowany podczas historycznej wystawy w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, gruntującej istnienie stylu międzynarodowego w szerszej świadomości kulturowej. Lovell Health House oparty jest na lekkiej konstrukcji stalowej wypełnionej standardowymi elementami okiennymi. Nieoficjalnie określany jest jako pierwszy dom oparty na stalowym szkielecie zbudowany w Stanach Zjednoczonych.
Dom błyskawiczny
Każdy element rezydencji został wykonany fabrycznie i przetransportowany na strome zbocze wzgórza, gdzie w błyskawicznym tempie powstawał szkielet konstrukcji. Taka organizacja pracy budowlanej wiązała się z zainteresowaniem Neutry masową produkcją przemysłową. Architekt otwarcie przyznawał się do inspiracji postacią Henry’ego Forda. Tę fascynację miały odzwierciedlać dwa reflektory pochodzące z Modelu-A Forda, które Neutra zamontował na głównej klatce schodowej rezydencji. Ponadto do budowy Lovell House użyto betonu natryskowego, a balkony zawieszono na ramie dachowej.
Philip Lovell publicznie wyraził zachwyt nad swoją nową rezydencją, której projekt i budowa stały się punktem zwrotnym w karierze Neutry. Z dnia na dzień stał się jednym z czołowych przedstawicieli święcącego triumf stylu międzynarodowego. Krytycy zwrócili również uwagę na nowinki technologiczne, które zastosował architekt. Neutra został okrzyknięty twórcą, który za pomocą technologii stwarza idealne środowisko mieszkaniowe. W 1971 r. Dom Lovella został wpisany na listę Registered Historic Places w Los Angeles.
O innym istotnym dla historii architektury budynku również stworzonym dla ekscentrycznego Philipa M. Lovella przez Rudolfa Schindlera, przeczytacie TUTAJ.
Według jury niedawno rozstrzygniętego konkursu Property Design Awards 2020 Hampton by Hilton Kalisz to najlepsza polska "Bryła - hotel" w 2019 r. Co wyróżnia ten wchodzący w skład kompleksu Calisa One budynek autorstwa biura projektowego MODO Architektura?
W zeszłym roku Australia hucznie obchodziła czterdziestolecie Opery w Sydney. Po kilku okazałych bankietach i napuszonych przemówieniach oficjeli przyszedł też czas na reprinty archiwaliów i nowe publikacje. Jedna z nich, „Jørn Utzon: Drawings and Buildings”, wydana w grudniu przez Princeton Architectural Press, w ciągu ostatnich czterech miesięcy zdobyła sobie w anglosaskim świecie architektury dużą popularność.
Odkąd w 1989 roku, w wieku 36 lat, Dominique Perrault wygrał konkurs na projekt francuskiej Biblioteki Narodowej, jego światowy sukces wydawał się już czymś przesądzonym. Serię prestiżowych realizacji we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, Szwajcarii i Japonii ukoronowała ostatecznie monograficzna wystawa poświęcona architektowi w Centre Georges Pompidou w 2008 roku. Nazwisko Perraulta stało się jednak nie tylko synonimem nowoczesnego francuskiego budownictwa, ale również ikoną nowego myślenia o przestrzenni w architekturze.
Trzonoliniowiec to jeden z najbardziej znanych wrocławskich budynków, niesamowity modernistyczny gmach ma unikalną konstrukcję, opartą na żelbetowym trzonie, na którym niejako zawieszony został wielopiętrowy obiekt. Tego typu zabieg pozwolił na podcięcie całego parteru wieżowca, by wyglądał on jak zawieszony w powietrzu.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.